VOORWOORD VAN DE LIJSTTREKKER
Beste inwoner,
Op 13 oktober worden we allen opnieuw naar de stembus geroepen, ditmaal voor de samenstelling van een nieuwe gemeenteraad. Deze verkiezingen zijn historisch want het is voor de eerste maal dat we allen samen een nieuw bestuur verkiezen voor de nieuwe gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
Om jullie duidelijk te informeren over het beleid dat we willen voeren in de nieuwe gemeente, hebben we dit verkiezingsprogramma opgesteld. Onder het motto “Verbindend in daadkracht, sterk in nabijheid” willen we als ‘Wij, Samen Sterk’ onze nieuwe gemeente op een volkse en vastberaden manier gestalte geven en op de rails zetten.
Wij willen inzetten op een warm, sociaal en duurzaam beleid, met aandacht voor veiligheid, onze landbouwers en ondernemers, een pragmatisch mobiliteitsbeleid met sterke ondersteuning van het openbaar vervoer en fietsverkeer, betaalbaar wonen en het behoud van open ruimte.
De rode draad doorheen ons programma is het aanbieden van een basisdienstverlening in de dertien deelgemeenten en het inzetten op het behoud en het stimuleren van het eigen karakter en sociale weefsel van onze dertien dorpen. Daarvoor willen we onze vele plaatselijke verenigingen, wijk- en feestcomités logistiek en financieel ondersteunen.
Hoe we dit concreet gaan aanpakken, vindt u per thema terug in de navolgende teksten.
Veel leesplezier en ‘Wij, Samen Sterk’!
Marc Van de Vijver, Uw kandidaat-burgemeester
SAMEN STERK VOOR NABIJE DIENSTVERLENING (Burgerzaken, Cultuur, Sport, Onderwijs, Jeugd en Feestelijkheden)
‘Wij, Samen Sterk’ gaat voor een bruisende gemeente. Een gemeente waarin elk van de dertien deelgemeenten haar eigen ‘smoel’ heeft en eigen tradities, dorpsfeesten, sportclubs, cultuurverenigingen … kan behouden. Kortom, een gemeente waar het onder elke kerktoren fijn vertoeven is. Dat alles zonder de samenhang van het geheel uit het oog verliezen.
Het gemeentebestuur speelt daarbij een bijzonder belangrijke rol. Als dienstenaanbieder moet de gemeente ‘nabijheid’ en ‘bereikbaarheid’ centraal stellen bij de uittekening van haar beleid.
Nabijheid start bij een basisdienstverlening in elke deelgemeente. Dat doen we in de eerste plaats door de inrichting van permanenties, zodat de burger niet voor de kleinste zaken telkens naar het centrale gemeentehuis dient te komen. Naast de fysieke dienstverlening, bouwen we ook een toegankelijke onlinedienstverlening uit.
We garanderen leesplezier voor jong en oud door middel van een bibliotheekfiliaal in elke deelgemeente.
Een warme gemeenschap bouwen we op van onderuit. Het verenigingsleven speelt daarbij een cruciale rol. De plaatselijke feestcomités, de cultuurraden, zowel plaatselijke als centrale cultuurraden, brengen mensen en verenigingen samen en zorgen voor een samenhorigheidsgevoel. Dat kunnen we als gemeente alleen maar toejuichen. We moeten hen dan ook ondersteunen waar nodig, zowel materieel als financieel.
Als mensen willen samenkomen om te sporten, plezier te maken of cultuur te beleven, is er nood aan passende infrastructuur. We zetten de ruimtes waarover we vandaag reeds beschikken zo optimaal mogelijk in en bekijken waar er renovatie nodig is of waar er extra infrastructuur moet worden voorzien.
Onze jongeren zijn de toekomst van onze gemeente. Zij verdienen onze beste zorgen. Dat doen we door een breed en kwaliteitsvol onderwijsaanbod te voorzien waarin elke leerling gelijke kansen krijgt. Via het jeugdbeleid waken we over het mentaal welzijn van onze jongeren en zorgen we ervoor dat zij op een veilige manier hun eerste stapjes op de dansvloer van het jeugdhuis kunnen zetten.
We zijn trots op onze lokale sporthelden. We ondersteunen onze clubs bij de verdere uitbouw van hun werking en zorgen ervoor dat zoveel mogelijk inwoners hun voorkeurssport kunnen uitoefenen dichtbij huis.
‘Wij, Samen Sterk’ kiest voor een uitgebreid dienstverleningsaanbod dat nabij en toegankelijk is. Elke deelgemeente verdient een aanpak op maat. Op die manier bewaren we de eigenheid van elk dorp. Dat is voor ons prioriteit nummer één.
Actiepunten Gemeentelijke dienstverlening, Bevolking en Burgerlijke Stand
- De gemeentelijke diensten moeten toegankelijk en klantvriendelijk zijn. Voor de dienstverlening in het gemeentehuis kiezen we daarom voor het model van een ‘dienstenmarkt’ waar de loketten van alle diensten gecentraliseerd zijn. Er wordt gewerkt op afspraak, maar we voorzien daarnaast een tweetal momenten per week waarop men vrij kan binnenlopen. Ook op zaterdagvoormiddag is de centrale dienstenmarkt open.
- De burger moet kunnen rekenen op gemeentelijke basisdiensteverlening in elke deelgemeente. Daarom voorzien we een gemeentelijke permanentiepost in elke deelgemeente waar men wekelijks terecht kan.
- Naast een sterk fysiek dienstverleningsaanbod, moet het gemeentebestuur ook een sterke onlinedienstverlening aanbieden. Wat digitaal aangeboden kan worden, bieden we ook effectief digitaal aan. We zorgen daarom voor een overzichtelijke gemeentelijke website die één gebruiksvriendelijk digitaal platform bevat voor de aanvraag van documenten, premies of het reserveren van gemeentelijke infrastructuur.
- Geld kunnen afhalen is een basisrecht. Daarom zorgen we er in samenwerking met Batopin of een private partner voor dat er in elke deelgemeente een geldautomaat aanwezig is.
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet de gemeente van de liefde worden. Huwelijken moeten dan ook gratis zijn, zowel in de week als in het weekend. We willen dat het mogelijk blijft om te trouwen in Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht. Elk koppel zal zelf de keuze kunnen maken voor één van de drie locaties (Kasteel Cortewalle, Kasteel Wissekerke of gemeentehuis Zwijndrecht).
- Met een sterrenregister voor stilgeboren kindjes erkennen we deze kindjes als deel van onze maatschappij in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en geven we hen de herinnering die ze verdienen. Dit ongeacht de duur van de zwangerschap.
Actiepunten Cultuur
- Cultuur is verrijkend voor jong en oud. Culturele activiteiten moeten daarom toegankelijk zijn voor iedereen. We blijven de UiTPAS verder promoten en moedigen zoveel mogelijk verenigingen, cultuurprojecten en sportclubs aan om hierin mee te stappen. Ook nieuwe inwoners informeren we actief over de voordelen van de UiTPAS. Mensen met een laag inkomen genieten dankzij de UiTPAS met kansentarief een interessant voordeeltarief.
- De programmatie van de cultuurcentra moet gevarieerd zijn en toegankelijk voor jong en oud. We brengen cultuur ook naar de mensen in de deelgemeenten en de scholen toe via voorstellingen op verplaatsing, denk bijvoorbeeld aan het Sierk op Toer of Plein Air.
- We willen het cultureel en toeristisch aanbod sterker promoten. Via digitale infoborden brengen we mensen op de hoogte van de komende voorstellingen en activiteiten.
- Cultuur en verenigingen brengen mensen samen. Daarvoor is er nood aan passende infrastructuur. We willen op termijn in elke deelgemeente een gemeentelijk ontmoetingscentrum (OC). De bestaande gemeentelijke infrastructuur moet optimaal benut worden. We zetten daarom in op het multifunctioneel gebruik van gebouwen en goede afspraken voor medegebruik.
- In Kruibeke zetten we verder in op de uitbouw van de OC De Brouwerij als cultuurcentrum met daarin een grotere podiumzaal. In Burcht maken we werk van een modernisering van de infrastructuur in ’t Waaigat en het afwerken van de herbestemming van de kerk. Met het Masterplan voor Vrasene zorgen we voor een uitbreiding van OC ’t Klooster en voorzien we in het oude gemeentehuis ruimte voor verenigingen en lokalen voor de plaatselijke fanfare. De site van de oude Parochiekring krijgt een groene parking en wordt voor voetgangers en fietsers via een brug verbonden met de site van het oude gemeentehuis. Ook de voormalige kerk in de Pastoor Steenssenstraat in Beveren krijgt een culturele invulling.
- Met één digitaal reservatieplatform zorgen we ervoor dat de gemeentelijke culturele infrastructuur in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht makkelijk te reserveren is.
- De Cultuurraden zijn onmisbare schakels voor de uitbouw en coördinatie van het gemeentelijk cultuurbeleid. We willen hen verder versterken in die rol. Zij zijn onze belangrijkste beleidsadviseur. We respecteren de eigenheid van de huidige plaatselijke cultuurraden en voorzien daarnaast één overkoepelende cultuurraad voor Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht waarin elke plaatselijke cultuurraad vertegenwoordigd is.
- Er moet een eengemaakt subsidiereglement komen voor de verenigingen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht op basis van een puntensysteem. We blijven onze verenigingen zowel financieel als logistiek ondersteunen.
- We dragen zorg voor monumenten met erfgoedwaarde. We herwaarderen monumenten waar nodig en ontsluiten ze ook zoveel mogelijk voor onze inwoners. Dit draagt bij aan de leefbaarheid en culturele rijkdom van onze gemeente.
Actiepunten Bibliotheken
- De bibliotheek maakt deel uit van het basisdienstverleningsaanbod. We willen daarom een bibliotheekfiliaal in elke deelgemeente waar men minstens één keer per week terechtkan.
- De bibliotheken vervullen ook een belangrijke sociale en educatieve rol. Het moeten ontmoetingsplaatsen zijn waar jong en oud samen literatuur kunnen ontdekken. De samenwerking tussen bibliotheek en onderwijs moet versterkt worden. We organiseren daarom in de verschillende bibliotheken laagdrempelige evenementen, zoals voorleesmomenten of themaweken, om lezen te promoten. Daarnaast zetten we specifiek in op een aanbod van activiteiten voor anderstaligen om hen langs deze weg kennis te laten maken met het Nederlands.
- Digitalisering gaat razendsnel. We moeten er ons van bewust zijn dat deze evolutie voor sommige mensen te snel gaat. Via de bibliotheken nemen we daarom verschillende initiatieven om de digitale kloof te verkleinen.
Actiepunten Sport
- Sporten is gezond, zowel fysiek als mentaal, en zorgt voor verbondenheid tussen mensen en versterking van de lokale gemeenschap. Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht is een echte sportgemeente. Door uitgebreide sportvoorzieningen en een zeer gevarieerd sportaanbod kunnen alle inwoners genieten van sporten in hun sporttak naar keuze.
- Om alle inwoners aan te zetten tot sporten, zorgen we voor een laagdrempelig sportaanbod, zowel financieel als op vlak van sportieve prestaties. De gemeente zet in op een lokale sportvoorzieningen dicht bij huis, bijvoorbeeld Finse pistes en/of loopomlopen in alle deelgemeenten, en biedt activiteiten aan voor specifieke doelgroepen, zoals sportkampen in de vakantieperiodes, seniorensport en G-sportevenementen.
Een evenwichtig samengestelde overkoepelende sportraad zorgt voor inspraak en participatie over de verschillende sporttakken en deelgemeenten heen. Een goed sportbeleid is op maat van de lokale gemeenschap.
- We ondersteunen alle individuele sporters en sportverenigingen, dit zowel financieel door middel van subsidies, als facilitair door de terbeschikkingstelling van een uitgebreide sportinfrastructuur. Daarnaast zetten we verder in op het ondersteunen van onze (top)sporters via (top)sportsubsidies. Zij zijn immers een (inter)nationaal uithangbord voor onze gemeente waar we trots op moeten zijn.
- Met een nieuw uniform subsidiereglement geven we de sportverenigingen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht een financieel duwtje in de rug om hun werking verder uit te bouwen. Voor de organisatie van bijzondere sportevenementen kunnen sportclubs rekenen op extra ondersteuning.
- Om te kunnen sporten is er ook nood aan geschikte en onderhouden sportinfrastructuur. Wat betreft de gemeentelijke sportinfrastructuur focussen we op optimalisatie van het bestaande aanbod. Door de bestaande infrastructuur slim te gebruiken en over de muurtjes van de verschillende diensten heen te kijken, kunnen we verrassende resultaten boeken bij de zoektocht naar extra ruimtes. Op vlak van investeringen willen we onder andere inzetten op:
- Nieuwe sporthal Kruibeke (in combinatie met nieuwe gemeenteschool)
- Uitbouw recreatieve sportcluster “De Wallen” Burcht
- Aanpassen verlichting atletiekpiste Zwijndrecht
- Vernieuwing atletiekpiste Beveren
- Voltooiing van het masterplan Sportpark Beveren met trampolinehal, gevechtssporthal en burelen voor de sportdienst;
- Optimalisatie van voetbalaccommodaties, incl. kunstgrasterreinen
- BMX-parcours/ pumptrack
Actiepunten Onderwijs
- Investeren in kwalitatief onderwijs, is investeren in de toekomst van onze kinderen en jongeren en daarmee ook in de toekomst van onze gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. We zetten daarom in op kwalitatief onderwijs in alle scholen in onze gemeente. Dat vertaalt zich in een sterk flankerend onderwijsbeleid waarmee we alle scholen, ongeacht het net waartoe ze behoren, maximaal ondersteunen, zowel financieel als praktisch.
- We geloven sterk in het concept van de brede school. We zetten volop in op samenwerking tussen de scholen, de buurt, ouders, de kunstacademie en lokale partners uit sport, cultuur en verenigingen. We voorzien een aanbod van naschoolse activiteiten waarmee kinderen nieuwe hobby’s kunnen ontdekken of hun talenten verder kunnen ontwikkelen. Voor kinderen van nieuwkomers is dit een goede manier om in contact te komen met het Nederlands.
- Schoolinfrastructuur moet optimaal benut worden. Waar mogelijk stellen we de schoollokalen van het gemeentelijk onderwijs ook na de schooluren ter beschikking voor de organisatie van activiteiten van verenigingen of andere lokale actoren.
- In Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht is er nood aan een verdere capaciteitsuitbreiding in het secundair onderwijs en in het buitengewoon onderwijs. We gaan in overleg met de Vlaamse overheid om hiervoor de nodige financiering te bekomen. Er is in het bijzonder grote nood aan onder andere een type 2 school (voor kinderen met een verstandelijke beperking) want die ontbreekt momenteel in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
- Scholen die willen uitbreiden of hun infrastructuur willen moderniseren willen we ook vanuit de gemeente ondersteunen.
- Met het GTI beschikken we over een school die technologisch toponderwijs aanbiedt en daarmee de talenten vormt die de toekomst van de vele bedrijven in onze gemeente kunnen verzekeren. Ook de andere scholen in de scholengemeenschap zetten hier volop op in. We willen daarom de samenwerking tussen het lokale bedrijfsleven en onze scholen verder versterken. We zetten volop in op werkplekleren en stages in de buurt. Daarmee kunnen we ons onderwijsaanbod ook beter afstemmen op de specifieke vraag in de eigen regio en zorgen we ervoor dat afgestudeerde leerlingen snel werk kunnen vinden in eigen streek.
- Een goede kennis van het Nederlands is ontzettend belangrijk voor de toekomst van elke leerling en voor het algemeen kwaliteitsniveau van ons onderwijs. Op school moet de voertaal dan ook zonder uitzondering Nederlands zijn. We willen ook de ouders maximaal stimuleren om zichzelf en hun kinderen zoveel mogelijk in aanraking te laten komen met de Nederlandse taal. We willen de mogelijkheid voorzien voor anderstaligen om Nederlandse les te kunnen volgen in de eigen gemeente. Het bedrijfsleven schakelen we hierbij in en ondersteunen we bij het opzetten van cursussen Nederlands voor anderstalige werknemers.
- We ondersteunen de organisatie van zomerscholen tijdens de grote vakantie. Zo zetten we in op extra onderwijskansen voor leerlingen die daar nood aan hebben.
- Elke leerling verdient alle kansen om succesvol te zijn. Ons onderwijs zetten we dan ook in als hefboom tegen kansarmoede. Via het schoolparticipatiefonds zetten we verder in op gelijke onderwijskansen voor iedereen. Het succesvolle model van de brugfiguren rollen we verder uit naar extra scholen.
- Dankzij de samenwerking tussen Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht beschikken we vandaag reeds over een kunstacademie van absolute topkwaliteit. Ons kunstonderwijs blijven we de ondersteuning geven die het verdient. We brengen het aanbod naar de leerlingen toe en voorzien ook in de deelgemeenten de mogelijkheid om kennis te maken met muziek, woord en dans. Hiervoor werken we samen met het leerplichtonderwijs en zetten we in op kruisbestuiving over de netten heen.
Actiepunten Jeugd
- Beveren en Zwijndrecht hebben het label ‘Kindvriendelijke Gemeente’, Kruibeke heeft dat nog niet. We maken er dan ook een prioriteit van om voor de nieuwe fusiegemeente zo snel mogelijk het label ‘Kindvriendelijke Gemeente’ te behalen.
- Aan de hand van een transversale samenwerking met alle gemeentelijke diensten willen we volop inzetten op een kindvriendelijke publieke ruimte. Bij het (her)inrichten van speelruimte geven we de kinderen uit de buurt inspraak en luisteren we naar hun noden. Speelpleintjes moeten ook toegankelijk zijn voor iedereen. We besteden daarom extra aandacht aan een inclusieve inrichting van de speelpleintjes.
- Kinderen en jongeren moeten zich goed in hun vel kunnen voelen. Hun mentaal welzijn is voor ons dan ook een absolute topprioriteit. De OverKopwerking van Ça va in Zwijndrecht en het nieuwe inloophuis ‘PITSTOP’ in de oude pastorij in de Pastoor Steenssensstraat in Beveren zijn daarom ontzettend belangrijke initiatieven die we actief willen ondersteunen en verder willen uitbouwen. Ook het jongerenwelzijnspunt in Togenblik zetten we verder en we bekijken of we dit initiatief kunnen uitbreiden naar een aantal deelgemeenten.
- We zorgen ervoor dat kinderen en jongeren zalige vakanties kunnen beleven in de eigen gemeente. We blijven daarom inzetten op het aanbieden van een gevarieerd aanbod aan vakantiekampen. We blijven nauw samenwerken met de speelpleinwerkingen en ondersteunen hen waar nodig. De Pretcamionette rijdt tijdens de vakantieperiodes langs de verschillende deelgemeenten om kinderen ook dichtbij huis een fijne tijd te bezorgen.
- Skaten blijft hip. We werken daarom verder aan de realisatie van het nieuwe skatepark in Beveren. In Kruibeke breiden we het skatepark uit met een ‘bowl’. In overleg met de lokale skaters werken we ook verder aan het inrichten van skateparken in de deelgemeenten waar die er vandaag nog niet zijn.
- Onze jeugdverenigingen dragen we een ontzettend warm hart toe. Met een uniform subsidiereglement blijven we hen maximaal ondersteunen. We waken er daarbij over dat ook jeugdverenigingen die niet op de klassieke manier werken hierbij niet uit de boot vallen. Via een specifiek reglement voor jeugdinfrastructuur ondersteunen we jeugdverenigingen ook bij het verduurzamen en moderniseren van hun lokalen.
- Ook de niet-georganiseerde jeugd moet kunnen genieten van ondersteuning en subsidies bij de organisatie van activiteiten. We geven hen de mogelijkheid om tegen dezelfde voorwaarden als de georganiseerde jeugd materiaal uit te lenen bij de gemeente.
- We herleiden de administratieve lasten voor jeugdverenigingen tot een absoluut minimum.
- Jongeren moeten kunnen feesten en fuiven. We investeren daarom in fuifinfrastructuur. In het bijzonder is er in Kruibeke al lang vraag naar een fuifzaal. We voorzien hiervoor een oplossing op de oude site van Duc D’o.
- De gemeente moet actief alle jeugdhuizen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht ondersteunen in hun werking.
- De Jeugdraad is een gesprekspartner en moet de belangrijkste beleidsadviseur van het gemeentebestuur zijn voor het jeugdbeleid. De bestaande jeugdraden kunnen hun lokale werking behouden, maar er moet daarnaast een nieuwe overkoepelende jeugdraad komen voor de nieuwe gemeente die optreedt als beleidsadviseur.
- Evenementen van de jeugdverenigingen promoten we gratis via de gemeentelijke informatiekanalen.
Actiepunten Evenementen en Feestelijkheden
- De lokale festiviteiten zijn ontzettend belangrijk voor het samenhorigheidsgevoel. Ze zijn bepalend voor de eigenheid van elke deelgemeente. Daarom blijven we actief de verenigingen en vrijwilligers die instaan voor de organisatie van al deze evenementen onder elke kerktoren volledig ondersteunen. Dat doen we financieel, maar ook door het uitlenen van gemeentelijk materiaal.
- De feestcomités zijn niet alleen belangrijk voor de organisatie en coördinatie van de plaatselijke feestelijkheden, ze zijn ook het doorgeefluik tussen het gemeentebestuur en de lokale verenigingen en vrijwilligers. We willen daarom dat elke deelgemeente kan beschikken over een eigen feestcomité. Dit comité krijgt autonomie bij de besteding van de ter beschikking gestelde middelen, maar dient daarover wel jaarlijks verantwoording af te leggen. Daarnaast richten we één overkoepelend feestcomité op voor Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht waarin de plaatselijke comités vertegenwoordigd zijn.
- We voorzien een nieuw uniform subsidiereglement voor de ondersteuning van festiviteiten en evenementen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
- Ook de gemeente heeft een belangrijke taak in het samenbrengen van mensen en het aanwakkeren van een samenhorigheidsgevoel. Daarom blijven we inzetten op het organiseren van verschillende gemeentelijke evenementen, zoals het straattheater Grote Sierk of de Sint-Maartenstocht. Dit doen we niet alleen in het centrum, maar ook in de verschillende deelgemeenten.
- Dankzij de fusie werken we toe naar één grote geïntegreerde en digitaal ontsloten uitleendienst waarop verenigingen maximaal beroep kunnen doen voor logistieke ondersteuning bij de organisatie van hun evenement.
SAMEN STERK VOOR ONZE ONDERNEMERS (Lokale economie en Toerisme)
Beleidsvisie
‘Wij, Samen Sterk’ wil dat Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht een gemeente is die gekenmerkt wordt door levendige handelskernen. We geven onze lokale ondernemers volop kansen om te groeien en te bloeien. Startende ondernemers geven we een steuntje in de rug. De dienst ‘Lokale Economie’ van de gemeente moet voor hen een toegankelijk aanspreekpunt zijn dat hen ondersteunt waar mogelijk.
Leefbare handelskernen zijn bereikbare handelskernen. We willen daarom werk maken van een parkeerbeleid dat lokaal winkelen stimuleert. Onze handelskernen moeten daarnaast ook vlot bereikbaar zijn met de fiets of het openbaar vervoer. Voldoende fietsenstallingen zijn daarom een noodzaak. Leefbare handelskernen zijn ook aantrekkelijke handelskernen. We zetten daarom verder in op het inrichten van groene zones in onze winkelkernen en we willen het winkelloopcomfort van onze winkelkerngebieden verbeteren.
Winkelkernen moeten winkelkernen blijven. Daarom lijnen we deze gebieden heel duidelijk af en gaan we de conversie van handelspanden naar woongelegenheden tegen. We stimuleren lokale ondernemers om zich in de winkelkerngebieden te vestigen.
Samen sterk, dat geldt ook voor onze ondernemers. Daarom willen we ervoor zorgen dat het gemeentebestuur samenwerking tussen ondernemingen verder stimuleert. We besteden hierbij bijzondere aandacht aan de korte keteninitiatieven. Startende lokale ondernemers willen we een duwtje in de rug geven. Daarbij gaan we na hoe we het voor hen aantrekkelijker kunnen maken om hun intrek te nemen in bestaande leegstaande handelspanden.
‘Wij, Samen Sterk’ is trots op onze markten. Markten zijn bruisende ontmoetingsplekken waar lokale producten van topkwaliteit worden aangeboden. In ons marktenbeleid willen we ‘beleving’ dan ook centraal zetten. In het kader van het stimuleren van de korte keten willen we in het bijzonder de ‘boerenmarkten’ blijven ondersteunen.
Met een wereldhaven op ons grondgebied, is Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht een belangrijke motor voor de economische welvaart van ons land. Eind 2023 bedroeg de directe tewerkstelling in de Waaslandhaven 22.453 voltijdse equivalenten. Een belangrijk deel daarvan zijn inwoners van onze eigen gemeente. De verdere ontwikkeling van de Waaslandhaven volgen we op de voet op via de Maatschappij Linkerscheldeoever en de gemeentelijke dienst Linkeroeverbeleid. Die laatste moet de wetgeving, plannen van de hogere overheid en van de naburige betrokken besturen met grote zorg blijven opvolgen. We zijn dankbaar voor de baten die de haven onze gemeente biedt, maar niet blind voor de lasten. We besteden steeds bijzondere aandacht aan de leefbaarheid in de omliggende woonkernen en nemen alle noodzakelijke maatregelen om eventuele hinder maximaal te beperken.
We zijn trots op onze gemeente en willen dat graag delen. Daarom zetten we onze toeristische troeven extra in de kijker. De Schelde kan daarbij dienen als verbindend element.
Actiepunten Lokale Economie en Ondernemen
- We zetten in op een maximale ondersteuning van onze lokale handelaars door de gemeentelijke dienst voor Lokale Economie. De dienst moet het eerste aanspreekpunt zijn voor ondernemers bij vragen over subsidies, vergunningen, … Waar nodig kan de dienst doorverwijzen naar de betrokken gemeentelijke diensten of naar de bevoegde (hogere) overheid. We zorgen ervoor dat ondernemers alle relevante informatie ook vlot kunnen raadplegen via de gemeentelijke website.
- De adviesraden voor lokale economie zijn het belangrijkste forum om onze ondernemers te betrekken bij het lokale economisch beleid. We willen de eigenheid van de bestaande adviesraden respecteren, maar willen daarnaast ook werk maken van een overkoepelende adviesraad voor gans de nieuwe gemeente, waarin de plaatselijke adviesraden vertegenwoordigd zijn, en die kan optreden als beleidsadviseur van het gemeentebestuur.
- We maken werk van vlot bereikbare handelskernen. We stimuleren kortparkeren in de winkelkernen. Lang parkeren moet op verdere afstand van het winkelkerngebied georganiseerd worden. We voorzien voldoende fietsenstallingen in onze winkelkernen zodat aantrekkelijker wordt om met de fiets te komen winkelen.
- Winkelen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet een aangename ervaring zijn. Daarom willen we verder investeren in aantrekkelijke, goed onderhouden groene zones in onze winkelkernen en in het winkelloopcomfort.
- De winkelkerngebieden worden duidelijk afgebakend. Conversie van handelspanden naar woongelegenheden gaan we tegen. Zo stimuleren we speciaalzaken om zich in de winkelkernen te vestigen.
- Samenwerkingen tussen ondernemingen worden gestimuleerd, daarbij hebben we bijzondere aandacht voor het ondersteunen van lokale initiatieven en het bevorderen van de korte keten. We stimuleren winkeliers uit alle deelgemeenten om zich aan te sluiten bij een gemeentelijke cadeaubon die bijgevolg in heel de gemeente gebruikt kan worden.
- We stimuleren startende ondernemers om een voor het publiek toegankelijke handelszaak (denk aan: kleinhandel, horeca, ambacht of een dienstverlenende activiteit) te openen in één van onze kernen. We bekijken daarom de mogelijkheid om deze startende ondernemers tijdelijk vrij te stellen van het betalen van opcentiemen op de onroerende voorheffing met betrekking tot de gronden en gebouwen die ze in de kern gebruiken.
- De verenigingen van handelaars (VZW Aangenaam Winkelen, VZW Zwinkelen, De Verrekopers, …) blijven we ook na de fusie ondersteunen. We evalueren het concept, de werking en de financiering van de VZW Aangenaam Winkelen en voeren waar nodig de noodzakelijke verbeteringen door, in goed overleg met de handelaars.
- Om onze inwoners te wijzen op de vele en diverse tewerkstellingsmogelijkheden in eigen streek, organiseert de gemeente in samenwerking met de VDAB jobbeurzen.
- We ondersteunen netwerking tussen onze ondernemers onderling enerzijds en tussen onze ondernemers en het gemeentebestuur anderzijds. Daartoe blijven we jaarlijks onder meer een bedrijvencontactdag organiseren.
- Leegstand in de winkelkerngebieden en KMO-zones gaan we tegen. We stimuleren de samenwerking tussen gevestigde handelaars en startende ondernemers om leegstaande panden nieuw leven in te blazen. Leegstand wordt nauwgezet opgevolgd en bij langdurige leegstand wordt een progressieve leegstandbelasting opgelegd.
- We maken werk van een gedifferentieerd marktbeleid waarbij we de nadruk leggen op een hoge belevingswaarde. Om mensen aan te moedigen naar de wekelijkse dinsdagmarkt te komen, zetten we het gratis busvervoer van De Lijn op dinsdagvoormiddag verder. Marktkramers die deelnemen aan meerdere markten binnen onze gemeente willen we daarvoor positief belonen. Om de korte keten te stimuleren, zetten we verder in op het promoten van de boerenmarkten. Nieuwe initiatieven, zoals pop-upmarkten of avondmarkten, willen we aanmoedigen en ondersteunen.
Actiepunten Toerisme
- We bouwen een volwaardige gemeentelijke toeristische dienst uit die een regie- en coördinerende rol opneemt. Deze dienst werkt nauw samen met andere diensten, zoals Cultuur, Feestelijkheden, Economie, Mobiliteit en Natuur om maximaal alle toeristische facetten van onze gemeente in het daglicht te stellen. De toeristische dienst moet ook in het weekend bereikbaar zijn.
- We bouwen een specifieke website uit voor de toeristische dienst waarop alle toeristische informatie gebundeld wordt en de verschillende toeristische initiatieven geraadpleegd kunnen worden.
- De Schelde verbindt Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht. We willen dan ook maximaal alle toeristische troeven van de Schelde uitspelen en inzetten op Scheldetoerisme. Daarvoor werken we ook samen met onze buur Antwerpen. Een belangrijke prioriteit voor het Scheldetoerisme is de realisatie van een aanlegsteiger voor de Waterbus in Burcht.
- Onze polders in Beveren en Kruibeke zetten we eveneens in de kijker. We bieden verschillende wandel- en fietsroutes aan. In Prosperpolder bouwen we een onthaalpoort voor het poldertoerisme uit in de oude Vollemanschuur.
- We gaan verder met de renovatie van de Molen van Doel en de realisatie van een nieuwe taverne op dijkhoogte, met zicht op de Schelde.
- We zetten de bestaande toeristische troeven, zoals Kasteel Wissekerke, Erfgoedhuis Hof ter Welle, Fort Liefkenshoek, … de komende jaren verder in de kijker. Via thematentoonstellingen en gelegenheidsexpo’s zorgen we ervoor dat het aanbod hier aantrekkelijk en vernieuwend blijft.
- De streekmarkten die tijdens de zomermaanden verschillende Beverse deelgemeenten aandoen zijn een succes. Ze geven lokale handelaars de kans hun lokale producten te promoten. We zetten dit concept verder en rollen dit uit over volledige nieuwe gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Lokale handelaars worden op een laagdrempelige manier warm gemaakt om hieraan te participeren.
- We werken nauw samen met de adviesraad voor Toerisme die als belangrijkste toeristische beleidsadviseur van het gemeentebestuur moet optreden.
SAMEN STERK VOOR EEN VEILIGE GEMEENTE
Veiligheid is een fundamentele nood. Als mensen zich onveilig voelen, is er weinig sociale ruimte om samen aan een gemeenschap te bouwen. Het is een absolute kerntaak van de overheid, en als ze daar niet in slaagt dreigen alle andere taken in het gedrang te komen. We hanteren een ruime visie op veiligheid. Naast slagkrachtig optreden van de ordediensten, kijken we ook naar het bredere sociale plaatje.
Ook de politiezone Waasland-Noord (Beveren/Sint-Gillis-Waas/Stekene) doorloopt een fusieproces. De zones Waasland-Noord, Zwijndrecht en Kruibeke-Temse vormen vanaf 1 januari 2025 samen de Politiezone Scheldewaas. Net daarom is ook in het veiligheidsbeleid ‘nabijheid’ belangrijker dan ooit tevoren. Nabijheid moet dan ook de leidraad zijn bij de uitbouw van de werking van de nieuwe zone. Dat vertaalt zich onder meer in het verder uitrollen van het concept ‘gebiedsgerichte werking’ en een wijkkantoor in elke deelgemeente.
De integratie van de gemeente Zwijndrecht wordt een belangrijke uitdaging voor de Hulpverleningszone Waasland. We willen erover waken dit dat dit vlekkeloos verloopt. In een gemeente met een wereldhaven en verschillende Seveso-bedrijven op het grondgebied, is een gedegen noodplanning van een niet te onderschatten belang. We moeten onze noodplannen daarom permanent evalueren en waar nodig bijwerken.
Voorkomen is beter dan genezen. Preventie moet dan ook een integraal onderdeel zijn van het veiligheidsbeleid in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Dat doen we ondermeer via preventiecampagnes en het verder ondersteunen van de Buurt- en Winkelinformatienetwerken (BIN en WIN). Overlast op het openbaar domein tolereren we niet. Daarom willen we werk maken van een eengemaakt GAS-reglement voor onze nieuwe gemeente. Bij conflicten in wijken willen we buurtbemiddelaars inzetten om mensen te begeleiden in de zoektocht naar een oplossing.
Actiepunten
- In onze gemeente moet de politiezorg nabij en toegankelijk zijn. De wijkagent is daarbij een cruciale schakel. We voorzien daarom een wijkkantoor in elke deelgemeente.
- We bouwen verder op de gebiedsgerichte politiewerking, die zorgt voor een dienstverlening op maat van elke specifieke buurt.
- Sociale veiligheid is voor ons een absolute topprioriteit. Overlast door vandalisme, jeugdbendes en drugsdealers gaan we tegen met systematische identiteitscontroles op bepaalde hotspots voor overlast (‘VIP-policing’). Bij de opmaak van het zonale veiligheidsplan besteden we bovendien extra aandacht aan de veiligheid in de uitgaansbuurten en de stationsomgevingen. Ook bij de inrichting van het openbaar domein besteden we specifiek aandacht aan veiligheid door onder meer voldoende openbare verlichting te voorzien.
- We binden de strijd aan met intrafamiliaal geweld en grensoverschrijdend gedrag en werken daartoe binnen de politiezone en in samenwerking met relevante partners de nodige initiatieven uit. In samenwerking met onder meer de jeugddienst bekijken we de mogelijkheden om omstaanderstrainingen aan te bieden waar mensen leren hoe situaties van grensoverschrijdend gedrag te herkennen en hoe daarop passend te reageren.
- Overlast op ons openbaar domein gaan we tegen. Daarom voorzien we voor onze nieuwe gemeente een eengemaakt GAS-reglement waarmee we streng kunnen optreden tegen overlastfenomenen zoals bijvoorbeeld sluikstorten en zwerfvuil. Ook ‘knalpot-terreur’ – ofwel de geluidsoverlast veroorzaakt door wagens met een luide motor – wordt streng aangepakt. Auto’s die voor overlast zorgen, worden in beslag genomen. Overtreders krijgen nadien ook een GAS-boete.
- We blijven de oprichting van buurt- en winkelinformatienetwerken ondersteunen, in het bijzonder in de deelgemeenten waar ze op dit moment nog ontbreken. BIN’s en WIN’s zijn netwerken bestaande uit burgers en winkeliers die een oogje in het zeil houden in hun buurt. Zij zijn extra ogen en oren voor de politie.
- Voorkomen is beter dan genezen. Preventie vormt dan ook een belangrijk onderdeel van ons veiligheidbeleid. We werken daarvoor verschillende initiatieven uit. Denk daarbij aan infosessies over inbraakpreventie, informatiecampagnes over brandpreventie, verkeerseducatie of sensibiliseringscampagnes rond drugs en alcohol. We zetten in op buurtbemiddeling om mensen te begeleiden in een zoektocht naar een oplossing voor sluimerende conflicten.
- De aanwezigheid van de Waaslandhaven met haar chemiecluster op ons grondgebied maakt dat we permanent moeten investeren in een moderne hulpverleningszone. De brandweer moet beschikken over alle nodige materiaal en competenties die noodzakelijk zijn om in te kunnen spelen op de uitdagingen die de aanwezigheid van de haven met zich meebrengt en is een volwaardige partner bij het uitzetten van het havenbeleid.
- Binnen onze hulpverleningszone willen we inzetten op het voorkomen van risico’s via een innovatief en datagedreven risicomanagement.
- De gemeentefusie brengt met zich mee dat Zwijndrecht voortaan zal behoren tot het verzorgingsgebied van de Hulpverleningszone Waasland. Binnen de zone waken we er daarom mee over dat de nodige maatregelen genomen worden om de operationele werking hieraan aan te passen.
- Binnen de Hulpverleningszone Waasland werken we toe naar een beslissing omtrent het kazerneringsplan voor de komende decennia. Dit plan moet: de spreiding en ligging van de kazernes binnen de zone vastleggen, het gebied dat de verschillende kazernes afdekken bepalen en een planning voorzien voor de aanpak van structurele gebrekken aan bepaalde kazernes.
- De verschillende noodplannen moeten permanent geëvalueerd en actueel gehouden worden. De dienst Noodplanning moet betrokken zijn bij verschillende overlegplatformen en nauw samenwerken met de brandweer, de politie, de medische hulpverlening, de milieudienst en de comunicatie-experts. We moedigen onze inwoners aan om zich in te schrijven op BE-Alert en zetten verder in op communicatie via de klassieke websites en de sociale media voor het doorgeven van informatie in het kader van noodgevallen.
SAMEN STERK VOOR EEN EFFICIËNT GEMEENTEBESTUUR
Beleidsvisie
Een goed bestuurde gemeente vereist ook een sterk financieel beleid. Letten op de centen betekent niet alleen zorgen voor een budget in evenwicht, maar ook zorgen voor de toekomstige generaties. Vandaag te grote budgettaire risico’s nemen, impliceert immers meteen ook een last leggen op de toekomstige inwoners van onze gemeente. Dat willen we ten zeerste vermijden.
In het begin van de legislatuur maken we een meerjarenplan dat een houvast biedt voor onze werking en voor de investeringen tijdens de komende jaren. Met de Balance Score cards volgen we de werking op. Waar nodig moet in de loop van het jaar kunnen bijgestuurd worden.
Van het gemeentebestuur wordt heel wat verwacht: het dient op heel wat uitdagingen in te spelen en moet in staat zijn om op de meest onverwachte gebeurtenissen een antwoord te bieden. Daarvoor moeten we over sterke en kwaliteitsvolle personeelsleden kunnen beschikken. Onze medewerkers streven naar een excellente, efficiënte en klantgerichte dienstverlening met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren.
We blijven investeren in ons personeel, binnen de financiële mogelijkheden. Ten gevolge van de fusie zijn er geen ontslagen en lijden de personeelsleden geen loonverlies. Bovendien biedt de nieuwe grotere organisatie meer doorgroeimogelijkheden aan het personeel. Als gemeentebestuur willen we ons profileren als aantrekkelijke werkgever in de regio. We willen medewerkers betrokken, geïnformeerd, gemotiveerd, gezond en gelukkig houden. Het welzijn van ons personeel is prioritair. Tevreden medewerkers zijn de beste garantie voor goede dienstverlening aan onze inwoners.
Het gemeentebestuur moet er zijn voor haar inwoners. Participatie van burgers vergroten gaat om het versterken van het sociaal weefsel. We willen een gemeente zijn waar burgers en verenigingen actief betrokken zijn, waar mensen een engagement kunnen opnemen in hun lokale gemeenschap. Door inspraak en overleg voelen inwoners en verenigingen zich betrokken bij het lokaal bestuur. Dat kan in formele adviesraden (de jeugdraad, ouderenraad, sportraad, gezinsraad, cultuurraad etc.), maar evenzeer in ad hoc participatieprojecten. We ondersteunen ook wijkcomités en ondersteunen hen bij de initiatieven die ze nemen. We maken gebruik van het instrument van de burgerbevragingen in het kader van de beleidsevaluatie. Daarbij differentiëren we de bevragingen per deelgemeente. Wij geloven dat we door overleg en samenwerking het beste uit elkaar halen. We doen dat met respect voor elkaars visie en met de durf om te strijden voor het algemene belang.
Actiepunten Financieel beleid
- Aan het begin van de legislatuur maken we werk van een financieel meerjarenplan dat houvast biedt voor de werking van onze gemeente en voor de investeringen de komende jaren. De ‘Balance Score Cards’ geven ons de mogelijkheid om de uitvoering van onze ambities nauwgezet op te volgen en om waar nodig bijsturingen door te voeren.
- We houden het exploitatiesaldo voldoende groot en stabiel en houden de leningslasten onder controle. De uitgaven worden aangepast in functie van de inkomsten.
- De gemeente beschikt over een uitgebreid gemeentelijk patrimonium. Dat zetten we zo efficiënt mogelijk in. Gedeeld gebruik wordt daarbij gestimuleerd. We voeren een levenscyclusanalyse door van de gebouwen in ons patrimonium aan de hand waarvan een beoordelingskader kan worden ontwikkeld dat moet helpen bij beleidsbeslissingen over het investeren, renoveren, verduurzamen, maar waar opportuun ook afstoten van ons gemeentelijke patrimonium.
- We maken een kerkenbeleidsplan op in overleg met het centraal kerkbestuur in functie van de toekomstige bestemming van onze vele kerkgebouwen. We streven waar mogelijk naar nevengebruik.
- We gaan vol voor een gemeente die van nabije dienstverlening haar stokpaardje maakt. Daarvoor zijn er ook voldoende ontvangsten nodig.
- Het percentage voor de aanvullende personenbelasting stellen we vast op 5%. Hiermee zorgen we er tevens voor dat we niet beboet worden bij de verdeling van de middelen uit het Gemeentefonds.
- De opcentiemen op de onroerende voorheffing behouden we voor inwoners op het niveau van Beveren. Dit is het meest voordelige tarief voor de inwoners.
- We streven naar een billijke bijdrage van de bedrijven in onze gemeente, overeenkomstig de lasten. Daarbij zetten we in op de bescherming van KMO’s.
- We willen de komende zes jaar volop investeren in het verder versterken van ons uitgebreid dienstverleningsaanbod. De Vlaamse Overheid nam 42 miljoen euro aan leningen over naar aanleiding van de fusie. Dit creëert de ruimte om die investeringen uit te voeren. Tegelijkertijd blijft het schuldbeheer een prioriteit.
- Zwijndrecht ontving als PFAS-hotspot 15 miljoen euro voor herwaarderingsprojecten. Deze middelen moeten binnen de 10 jaar worden gebruikt. Het is logisch dat deze middelen ook effectief worden aangewend voor de herwaardering. Daarom willen we deze middelen daartoe afzonderen en oormerken.
Actiepunten Personeelsbeleid
- We blijven inzetten op een modern personeelsbeleid zodat onze gemeente een aantrekkelijke werkgever is. De schaalvergroting die de fusie met zich meebrengt biedt mogelijkheden voor meer specialisatie en expertise.
- Personeelsleden moeten zich permanent kunnen bijscholen. Zo zorgen we ervoor dat onze personeelsleden de evoluties in de samenleving kunnen vatten en daarop kunnen inspelen.
- De gemeente kan een actieve rol opnemen om werkzoekenden uit kansengroepen kansen te geven binnen de eigen diensten, voor stages, werkplekleren of door samenwerking met sociale-economiebedrijven.
Actiepunten Participatie
- De adviesraden zijn de belangrijkste beleidsadviseurs van ons gemeentebestuur. Hun deskundigheid en input bieden dan ook een belangrijke meerwaarde bij de uittekening van het gemeentelijke beleid. Hun rol willen we dan ook meer dan ooit koesteren. Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om ad hoc participatieprojecten in te richten voor specifieke projecten.
- De verschillende adviesraden zijn zelf het best geplaatst om, afhankelijk van hun eigen dynamiek, vorm te geven aan hun werking. Waar nodig moeten zij beroep kunnen doen op ondersteuning van de gemeentelijke ambtenaren.
- We respecteren de eigenheid van de bestaande adviesraden en laten hen zoveel mogelijk hun huidige werking behouden, vooral in functie van netwerking met de eigen achterban en met de plaatselijke verenigingen. Adviezen met betrekking tot het gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld over subsidiereglementen) worden best wel afgestemd en zouden vanuit een overkoepelende centrale adviesraad moeten komen. We hechten er belang aan dat de schepenen aanwezig zijn in de adviesraden die betrekking hebben op hun bevoegdheden. Zij treden hierbij op als klankbord van de adviesraad binnen het gemeentebestuur.
- We blijven de werking van onze verenigingen en wijkcomités ondersteunen. Zij vergroten de stem van specifieke groepen en dragen bij aan de sociale cohesie in onze samenleving.
- Mensen kennen hun eigen leefomgeving als geen ander. Bij de realisatie van projecten die ingrijpen op die ruimte moet dan ook naar hen geluisterd worden. We voorzien daarom voldoende informatie en participatie, bijvoorbeeld via de organisatie van infomarkten waar mensen kunnen langskomen, vragen kunnen stellen en hun bezorgdheden kunnen uiten.
- We blijven het instrument van de ‘burgerbevragingen’ inzetten in het kader van de beleidsevaluatie. We differentiëren deze bevragingen ook per deelgemeente zodat de specifieke noden en verzuchtingen duidelijk naar voor kunnen komen.
SAMEN STERK VOOR EEN ACTIVEREND SOCIAAL BELEID
Beleidsvisie
Uit het inventarisrapport van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht blijkt dat onze gemeenten op het gebied van Welzijn en Sociale Zaken al heel wat initiatieven hebben uitgebouwd en een mooi rapport kunnen voorleggen. Er wordt ook reeds zeer goed samengewerkt op de verschillende sociale domeinen. Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet een sociale gemeente blijven. Het is daarom onze ambitie om de sterktes van de drie gemeenten met elkaar te verbinden en maximaal toe te passen in onze nieuwe gemeente.
Dit is een proces dat geleidelijk dient opgebouwd te worden. Het is daarbij ontzettend belangrijk dat er rekening gehouden wordt met de sociale uitdagingen die zich stellen per deelgemeente en per doelgroep. Daarom willen we in elk van de huidige hoofdgemeente een zetel van het Sociaal Huis/OCMW behouden. In de deelgemeenten willen we voorzien in een vorm van onthaal van waaruit outreachend, aanklampend en empowerend aan de slag kan worden gegaan. Voor gezinnen focussen we daarbij specifiek op de eerste 1000 dagen van het kind.
Een gepaste job is de beste basis voor een stabiele toekomst. Daarom willen we de komende jaren verder inzetten op de activering om er zo voor te zorgen dat wie kan werken ook effectief aan het werk gaat. We maken werk van een Lokaal Activeringspact en werken trajecten op maat uit. Daarbij willen we ook samenwerken met de lokale ondernemers en de bedrijven die in onze gemeente zijn gevestigd.
Degelijke kinderopvang dichtbij is een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen werken. Ouders moeten wat ons betreft kunnen rekenen op een passend aanbod voor hun kind
Een sterke gemeente is een gezonde gemeente. Ook het gezondheidsbeleid verdient daarom onze volle aandacht. De gemeente treedt hierbij op als regisseur en zorgt ervoor dat de inwoners hun weg vinden in het beschikbare zorgaanbod en toegeleid kunnen worden naar de passende dienstverlening.
In Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet iedereen zichzelf kunnen zijn. Discriminatie heeft geen plaats in onze gemeente, in geen enkele vorm.
Een sterke gemeente is ook een solidaire gemeente. We blijven daarom ons steentje bijdragen aan een solidair mondiaal beleid, in samenwerking met de Wereldraad/Mondiale Raad.
Actiepunten Maatschappelijke Dienstverlening
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet een sociale gemeente blijven. We zetten daarom in op de sterke punten van de huidige drie gemeenten. Door deze met elkaar te verbinden kunnen we nog sterker en socialer worden.
- ‘Wij, Samen Sterk’ wil dat er in de huidige drie hoofdgemeenten een dienstverleningspunt van het Sociaal Huis/OCMW blijft.
- Signalen van hulp- en zorgnoden van burgers moeten zo snel mogelijk opgevangen kunnen worden via verschillende kanalen. Daarom willen we dat het Sociaal Huis/OCMW nauw samenwerkt met andere publieke- en private instellingen en verenigingen die de “voelsprieten” op het terrein zijn waarmee we als lokaal bestuur de hulp- en zorgvragen van onze inwoners kunnen capteren.
- Om te komen tot een netwerk van “voelsprieten voor hulp- en zorgvragen” willen we samenwerken met: scholen; kinderopvanginitiatieven, jeugd-, cultuur- en sportverenigingen; armoedeorganisaties; huisartsenkringen, tandartsen en thuiszorgorganisaties; Woonpunt Waas en immomaatschappijen; lokale woonzorgorganisaties en de mutualiteiten.
- We versterken het bestaande eigen sociaal netwerk van het Sociaal Huis/OCMW en breiden de werking waar nodig verder uit. We zien hierbij een belangrijke functie voor brugfiguren die, al dan niet in samenwerking met de voelsprieten, outreachend werken. Op die manier bieden we een oplossing aan door:
- Een nabije en laagdrempelige toeleiding tot hulp- en zorgverlening aan te bieden, maar met behoud van specialisatie gericht op maat van elke vraag.
- In plaats van mensen naar meerdere balies te sturen, voorzien we in een zogenaamde “outreachend” dienstverleningmodel met één contactpersoon/ brugfiguur vanuit het Sociaal Huis/OCMW die eventueel tot bij de mensen thuis gaat om samen een vertrouwensband op te bouwen en mee naar oplossingen bij de gespecialiseerde diensten zoekt;
- We spelen de bestuurskracht van onze nieuwe gemeente maximaal uit door:
- De regie van hulp- en zorgverlening zoveel mogelijk in eigen handen te nemen;
- In te spelen op de mogelijkheid die door de centrale overheden wordt geboden om taken in het sociaal huis in te kantelen. Daarbij denken we aan de onthaalfuncties van de Centra Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de Diensten Maatschappelijk Werk van de mutualiteiten, maar ook de trajectbegeleiding van de VDAB;
- Sterke teams van sociaal werkers te vormen die elkaar kunnen ondersteunen in hun werking en ook kandidaat-collega’s mee kunnen opleiden;
- Het ondersteunend personeel van de Sociale Dienst verder te versterken zodat de maatschappelijk werkers zich nog meer kunnen focussen op de opvolging en empowering van de cliënten;
- Schuldbemiddeling in eigen handen te nemen;
- Samen te werken met de de lokale werkgevers om moeilijk te activeren werklozen, leefloongerechtigden, nieuwkomers en inactieven aan het werk te krijgen;
- Laagdrempelige en toegankelijke ontmoetingsplaatsen te creëren, daarbij kan gedacht worden aan OverKop-Huizen, dienstencentra voor senioren en inloophuizen voor kansarmen;
- Privé-initiatieven die goed werken te blijven ondersteunen en hun werking eventueel te laten opschalen tot gans de fusiegemeente daar waar relevant.
- De REMI-tool is een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee op maat van ieder gezin objectief berekend kan worden in welke mate het gezinsinkomen toereikend is om menswaardig te kunnen leven. Beveren en Zwijndrecht maken hiervan reeds gebruik. Binnenkort volgt een eerste evaluatie. Op basis daarvan zetten we in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht verder in op het uitrollen van de REMI-tool voor de berekening van de benodigde steun die door het OCMW wordt verleend.
Actiepunten Armoedebeleid
- Armoedebeleid mag geen taak zijn van het Sociaal Huis/OCMW alleen. We gaan voor een overkoepelend armoedebeleid waarbij alle relevante gemeentelijke diensten, armoedeorganisaties en externe partners betrokken worden. Het Sociaal Huis treedt daarbij op als regisseur.
- We ondersteunen de verschillende armoedeorganisaties zowel logistiek als financieel. Er dient hierbij gestreefd te worden naar een efficiënte samenwerking en onderling overleg.
Actiepunten Activering en Werk
- We maken werk van een lokaal activeringspact om ervoor te zorgen dat wie kan werken ook effectief aan het werk gaat. Daarvoor werken we samen met onze lokale werkgevers. Samen met hen zoeken we naar manieren om moeilijk te activeren werklozen, leefloongerechtigden, nieuwkomers en inactieven aan een duurzame job te helpen.
- Bij de toekenning van leeflonen en andere vormen van financiële ondersteuning passen we rigoureus de wettelijke voorwaarden inzake werkbereidheid toe en zetten we in op een traject op maat van elke cliënt richting tewerkstelling. Indien de werkbereidheid niet wordt aangetoond, kan het leefloon worden herzien.
- Leefloongerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt willen we ondersteunen bij het ontdekken van hun talenten en het aanleren van de juiste arbeidsattitudes. De projecten ‘Werklift’ en ‘Werkkracht’ worden verdergezet.
- Vrijwilligerswerk of gemeenschapsdienst binnen de eigen organisatie of bij andere organisaties die actief zijn in de gemeente kan een onderdeel zijn van het activeringstraject.
Actiepunten Zorg en Gezondheid
- ‘Wij, Samen Sterk’ wil dat het lokaal bestuur de regisseursrol in de dienstverlening van de zorg en gezondheid voor de inwoners van de gemeente verder uitbouwtdoor de aanstelling van een zorgregisseur. We waken erover dat er een passende dienstverlening in de zorg en gezondheid beschikbaar is in onze regio en maken onze inwoners wegwijs in het bestaand zorgnetwerk. De zorgregisseur neemt die opdracht op zich en werkt hierbij intens samen met alle zorgnetwerkpartners.
- We organiseren een gemeentelijk netwerk- en overlegmoment met de zorgverstrekkers, preventie- en gezondheidswerkers die actief zijn in onze gemeente om een nauwere onderlinge samenwerking te bewerkstelligen en om naar hun noden te kunnen luisteren.
- In overleg met Vitaz onderzoeken we de mogelijkheid om de huisartsenwachtpost in het ziekenhuis van Beveren uit te breiden met een medische hulppost waar men terecht kan voor kleine traumatologie en arbeidsongevallen, maar ook niet-acute en niet-levensbedreigende pathologie (naar voorbeeld van wat reeds bestaat in Lokeren).
- De werking rond vroegpreventie van verslaving door Drugpunt Waas met het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg en Logo Waasland dient verder bestendigd te worden.
- De PFAS-gezondheidsproblematiek in Zwijndrecht, Beveren en Kruibeke dient maximaal opgevolgd te worden via de humane biomonitoring. We zetten daarbij in op open en duidelijke communicatie naar de bevolking.
- De mogelijke lucht- en bodemvervuiling door zware metalen en de licht- en geluidsoverlast van het Sevesobedrijf Umicore wordt blijvend gemonitord en afgetoetst met de Vlaamse Milieumaatschappij en Agentschap Zorg.
Actiepunten Gezin en Kinderopvang
- Voor de kinderopvang van 0 tot 2,5 jaar (crèches) nemen we de regierol op om voldoende kinderopvang in elke deelgemeente te garanderen. Door de registratie van alle opvangvragen in één algemeen aanmeldpunt (bijvoorbeeld Opvang.Vlaanderen) houden we de vinger aan de pols en signaleren we tekorten aan de bovenlokale overheid. Het lokaal loket kinderopvang blijft toekomstige ouders helpen in hun zoektocht naar gepaste opvang.
- De aangeboden kinderopvang dient voldoende flexibel en afgestemd te zijn op verschillende werktijden van ouders en dringende opvangvragen. Daarnaast willen we ook aandacht hebben voor kinderen met specifieke zorgnoden door inclusieve kinderopvang te voorzien.
- We hechten veel belang aan een nauwe samenwerking met de private kinderopvanginitiatieven. In het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) brengen we alle kinderopvanginitiatieven bij elkaar voor een goede informatie-uitwisseling en staan we open voor bekommernissen vanuit de praktijk.
- Naast deze regierol is de gemeente ook actor door uitbating van eigen kinderopvang. Zo nemen we een voorbeeldfunctie op en blijven we sterk betrokken bij de ontwikkelingen binnen de kinderopvang.
- We voorzien voldoende en kwaliteitsvolle buitenschoolse kinderopvang van 2,5 tot 12 jaar door zelf buitenschoolse kinderopvang te voorzien en beroep te doen op private partners. Vanaf 2026 wordt de regierol voor de organisatie van buitenschoolse kinderopvang en activiteiten overgeheveld van het Vlaams niveau naar het lokaal niveau. Als sterk lokaal bestuur nemen we de verantwoordelijkheid om in te spelen op de lokale noden en het aanbod van kinderopvang en buitenschoolse activiteiten (zoals sport, cultuur en kunstacademie) daarop af te stemmen.
- Tijdens de vakantieperiodes voorzien we voldoende opvangmogelijkheden en zorgen we voor een goede samenwerking tussen de verschillende vakantiekampen en opvanginitiatieven.
- We bouwen onze Huizen van het Kind verder uit als ankerplaatsen voor jonge gezinnen. Ouders kunnen er terecht met hun vragen, kunnen andere ouders ontmoeten en babyspullen en speelgoed uitwisselen.
- De Gezinsraad treedt op als adviseur van het gemeentebestuur met betrekking tot alle aspecten van het gezinsbeleid.
Actiepunten Seniorenbeleid
- We willen dat mensen zo lang mogelijk kwalitatief thuis kunnen wonen. We maken daarom werk van een beleid dat mantelzorgers en thuiszorg ondersteunt.
- We gaan de strijd tegen eenzaamheid aan. Daarbij schakelen we ook onze dienstencentra in waar senioren op een laagdrempelige manier elkaar kunnen ontmoeten.
- Binnen Zorgpunt Waasland waken we over de betaalbaarheid van het verblijf in een woonzorgcentrum. De nood aan nieuwe plaatsen in de woonzorgcentra monitoren we via het Zorgstrategisch Plan.
- De Seniorenraad treedt op als adviesraad inzake het seniorenbeleid.
Actiepunten Gelijke Kansen
- In Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet iedereen ongestoord zichzelf kunnen zijn. Voor discriminatie, in welke vorm dan ook, is er geen plaats in onze gemeente.
- We maken werk van een regenboogcharter voor de ganse nieuwe gemeente. Daarmee engageren we ons om de gelijke kansen en veiligheid van LGBTQI+-personen in onze gemeente te versterken. We zetten ook in op bewustwording en informatie over het thema en zetten maximaal in op samenwerking met de relevante maatschappelijke actoren.
- We verhogen de betrokkenheid van personen met een handicap bij de uitrol van ons lokaal beleid. Daartoe richten we een specifieke adviesraad op.
- Bij de inrichting van ons openbaar domein en onze openbare gebouwen besteden we aandacht aan extra aandacht aan de toegankelijkheid ervan.
- We binden de strijd aan met intrafamiliaal geweld en grensoverschrijdend gedrag en werken daartoe binnen de politiezone en in samenwerking met relevante partners de nodige initiatieven uit. In samenwerking met onder meer de jeugddienst bekijken we de mogelijkheden om omstaanderstrainingen aan te bieden waar mensen leren hoe situaties van grensoverschrijdend gedrag te herkennen en hoe daarop passend te reageren.
Actiepunten Mondiaal Beleid
- De focus van het mondiaal beleid wordt gelegd op de vierde pijler werkingen die een link hebben met de drie gemeenten.
- De inleefreizen van jongeren in mondiale projecten worden financieel ondersteund.
- De drie Faire Tradewinkels worden verder ondersteund.
- De gemeente organiseert samen met de Wereldraad/Mondiale Raad een ‘Reizend Wereldfeest’ dat afwisselend elke deelgemeente aandoet.
- Elke gemeente heeft momenteel een Wereldraad/Mondiale Raad. Deze worden behouden en jaarlijks wordt er minstens één gemeenschappelijke mondiale raad gehouden voor de ganse gemeente.
- Binnen het gemeentelijk budget wordt een budget voorzien voor mondiaal beleid. Daarbij wordt ook een budget voorzien voor de financiële ondersteuning van internationale rampen.
SAMEN STERK VOOR MOBILITEIT EN OPENBAAR DOMEIN
Beleidsvisie
Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht is door zijn strategische ligging langsheen de E34 en de E17 en door de nabijheid van Antwerpen en de Haven een belangrijke verkeersknooppunt. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. De impact van verkeersdrukte op de hoofdassen laat zich ook in onze eigen gemeente voelen. Dat vraagt om een ambitieus, maar vooral realistich mobiliteitsbeleid.
Het STOP-principe is de leidraad bij het vormgeven van ons mobiliteitsbeleid. Dat wil zeggen: eerst stappen, dan trappen, vervolgens het openbaar vervoer en tot slot personenwagens. We zetten in op verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker door onze voetpaden en kruispunten toegankelijker in te richten en door ons trage wegennetwerk verder uit te breiden en te verfijnen.
Onze dorpen moeten vlot met elkaar verbonden kunnen worden. In de eerste plaats moeten we er daarom voor zorgen dat doorgaand vrachtverkeer waar mogelijk uit de dorpskernen geweerd wordt. Een ANPR-cameranetwerkkan ons daarbij helpen. We willen de komende jaren dan ook verder inzetten op de uitbouw van dat cameranetwerk.
Het openbaar vervoer moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de wagen. In samenwerking met De Lijn en de NMBS moet bekeken worden hoe het aanbod in onze gemeente geoptimaliseerd kan worden en beter op elkaar kan worden afgestemd. We pleiten alvast voor een volwaardige busverbinding tussen Beveren en Kruibeke. Daarnaast maken we het financieel aantrekkelijk om te kiezen voor het openbaar vervoer. Net zoals dat vandaag reeds gebeurt in Zwijndrecht, willen we voorzien in een structurele tussenkomst van de gemeente in de aankoop van een abonnement van De Lijn.
Bij de herinrichting van het openbaar domein gaan we steeds in dialoog met de buurt en kiezen we heel bewust voor de allerbeste materialen. Daarbij moet er maximaal ingezet worden op vergroening en ontharding. Het onderhoud van het openbaar domein gaan we proactiever aanpakken, met een meerjarenplanning en een dienst die verantwoordelijk is voor de opvolging daarvan.
Fris en fleurig. Dat moet altijd de eerste indruk zijn wanneer je door onze gemeente rijdt, of het nu in de hoofd- of in de deelgemeente is. We blijven onze reputatie als ‘bloemengemeente’ dan ook alle eer aandoen.
Bossen zijn de ideale plaats om te onthaasten en te ontspannen. We willen de komende jaren dan ook volop bomen gaan planten. Het parkgebied rond Kasteel Cortewalle wordt fors uitgebreid. Zo creëren we een extra groene long in het centrum van onze gemeente. Goed geplaatste hagen en bomenrijen verrijken het landschap. De aanplant van hagen en bomen is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de gemeente en de inwoners. Daarom willen we ook de aanplant van hagen en bomen door particulieren ondersteunen en stimuleren.
Actiepunten Mobiliteit
- De leidraad van het mobiliteitsbeleid van ‘Wij, Samen Sterk’ is het STOP-principe. Dit wil zeggen dat we prioriteit geven aan Stappen, dan aan Trappen, vervolgens aan het Openbaar vervoer, en pas in laatste instantie aan Personenwagens.
- Verkeersveiligheid is een topprioriteit. Jong geleerd is oud gedaan. In samenwerking met scholen, jeugdbewegingen, onze politiezone en mobiliteitsverenigingen zetten we daarom in op verkeerseducatie.
- Ons trage wegennetwerk is van goudwaarde om te voorzien in veilige verbindingen tussen wijken en pleintjes en tussen onze verschillende dorpen. Daarom gaan we verder met het openstellen van zoveel mogelijk trage wegen en het uitbreiden van ons netwerk. We voorzien daarvoor een globaal plan per deelgemeente en treden in overleg met particuliere grondeigenaren om zoveel mogelijk wegen te kunnen openstellen. We brengen ons trage wegennetwerk helder in kaart, zorgen ervoor dat de trage wegen maximaal op elkaar aansluiten en bekijken permanent of we nog nieuwe linken kunnen aanleggen. Het bestaande netwerk wordt goed onderhouden zodat het gebruik ervan aantrekkelijk is en blijft.
- We zetten in op veilige en functionele lange-afstandsfietsroutes, de fietssnelwegen. Ze maken fietsen aangenaam en bieden bovendien snelle verbindingen voor woon-werkverplaatsingen. De F4-fietssnelweg moet verder ontwikkeld worden op het grondgebied van Zwijndrecht. We zullen er bij de provincie Oost-Vlaanderen voor pleiten dat zij de financiering voor dat project overnemen van de provincie Antwerpen. Op het grondgebied van Beveren zetten we de realisatie van de fietssnelweg F425 die Melsele via de fietsersbrug over de E34 moet verbinden met Kallo en de Waaslandhaven en de fietssnelweg F41 die Antwerpen met de Gentse haven moet verbindenverder. We willen de mogelijkheden onderzoeken voor een fietssnelweg tussen Burcht en Temse.
- Vanuit de deelgemeenten moeten er veilige fietsroutes naar de centrumgemeente komen zodat ouders met een gerust hart hun kinderen met de fiets naar school kunnen laten gaan.
- Verkeersstromen zijn een veranderend gegeven. Daarom moet de verkeerssituatie constant gemonitord worden door middel van omgevingsanalyses. Een verkeersveilige buurt staat daarbij altijd voorop. Op basis van dergelijke analyses en in overleg met de buurtbewoners kunnen nieuwe mobiliteits- en circulatieplannen worden opgemaakt of bestaande mobiliteits- en cirulatieplannen waar nodig worden bijgestuurd.
- Op verschillende plekken in onze gemeente werd de maximumsnelheid de afgelopen jaren beperkt tot 30 km/u of 50 km/u. De komende tijd willen we deze aanpassingen evalueren en indien nodig bijsturen. Daarbij houden we rekening met verschillende omgevingsfactoren, zoals onder meer de densiteit van de bebouwing en het al dan niet aanwezig zijn van afgescheiden fietspaden. In de wijken waar er gekozen wordt voor een snelheidsregime van 30 km/u, voorzien we de nodige snelheidsremmende infrastructuur.
- We weren doorgaand vrachtverkeer zoveel mogelijk uit onze dorpskernen aan de hand van een tonnagebeperking. Om die tonnagebeperking te handhaven, rollen we een netwerk van ANPR-camera’s uit.
- Grote infrastructuurwerken van de hogere overheden (zoals de Oosterweelwerken of de renovatie van de Beverentunnel) hebben een grote impact op onze dorpskernen. In overleg met alle betrokken instanties nemen we daarom de noodzakelijke flankerende maatregelen om ervoor te zorgen dat onze dorpskernen maximaal gevrijwaard worden.
- Iedereen moet zich vlot en veilig kunnen verplaatsen. Ons mobiliteitsbeleid moet daarom inclusief zijn en ervoor zorgen dat niemand geïsoleerd geraakt. Daarbij besteden we extra aandacht aan personen met een handicap en ouderen die mindermobiel zijn. De werking van de Beverse Handicar en Buurtbus en de Kruibeekse Mindermobielencentrale breiden we daarom uit naar de ganse nieuwe gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Daarbij blijven we rekenen op de vele vrijwilligers die hier mee hun schouders onderzetten. Bij de inrichting van kruispunten en oversteekplaatsen besteden we aandacht aan de toegankelijkheid voor onder meer slechtzienden, bijvoorbeeld door de installatie van ratelklikkers.
- We willen mensen de mogelijkheid geven om mobiel te zijn onafhankelijk van eigen bezit en zetten daarom verder in op de promotie van deelmobiliteit en ondersteunen projecten zoals de Stapp-in en Cambio deelauto’s, de Donkey Republic deelfietsen en de Blue Bikes van de NMBS. We bekijken hoe we deze projecten ook naar de deelgemeenten kunnen doortrekken.
- We bereiden ons voor op de verdere elektrificatie van het wagenpark. We maken daarom werk van een laadpalenplan waarmee we voor elke deelgemeente in kaart brengen waar er publieke laadpalen geïnstalleerd moeten worden. Om te voorkomen dat eenzelfde wagen nodeloos lang dezelfde openbare laadplaats inneemt, voorzien we voor dergelijk gedrag in het parkeerreglement een financiële sanctie. Waar mogelijk gaan we de samenwerking aan met bedrijven en bekijken hoe zij op een veilige manier hun laadinfrastructuur na de kantooruren kunnen openstellen voor buurtbewoners. Ook inwoners van appartementsgebouwen moeten een laadpaal kunnen installeren. We voorzien daartoe de nodige begeleiding voor de verenigingen van mede-eigenaars.
Actiepunten Openbaar Vervoer
- Het openbaar vervoer moet in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht een aantrekkelijk alternatief zijn voor de wagen. Met onze treinstations, tramterminus, buslijnen en zelfs haltes voor de waterbus beschikken we over een enorm potentieel. We willen dan ook alles op alles zetten om het openbaar vervoer verder te promoten.
- We willen het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren door te voorzien in een structurele financiële tussenkomst in de aanschaf van een abonnement van De Lijn, zoals dat vandaag reeds in Zwijndrecht gebeurt.
- We vinden dat je met het openbaar vervoer vlot moet kunnen reizen tussen al de verschillende deelgemeenten. Sinds begin 2024 is er eindelijk een busverbinding tussen Beveren en Kruibeke, maar dit enkel tijdens de spitsuren. Er moet een volwaardige buslijn komen tussen Beveren en Kruibeke die de ganse dag beschikbaar is.
- Het treinaanbod in onze gemeente kan en moet verhoogd worden. Treinen richting Antwerpen komen nu te kort op elkaar en er is te weinig aanbod richting Gent. We willen bij de NMBS blijven ijveren voor een betere spreiding in de tijd van het bestaande treinaanbod, de stop van extra IC-treinen in het station van Beveren en betere aansluitingen voor de pendelaars die van en naar Brussel reizen.
- De reiziger moet niet enkel tijdens zijn reis op comfort kunnen rekenen, maar ook bij het wachten en het opstappen op bus, tram of trein. We dringen daarom aan op aantrekkelijke haltes met schuilhuisjes en zitplaatsen en verhoogde voetpaden/perrons die het instappen vergemakkelijken.
- We zetten in op combimobiliteit door de initiatieven rond auto- en fietsdelen maximaal te concentreren in de buurt van haltes van het openbaar vervoer.
Actiepunten Openbare Werken en Waterbeheer
- We maken een speerpunt van het structureel onderhoud van onze wegen. Daarom maken we een gedetailleerde planning voor onderhouds- en verfraaiingswerken. We richten een specifieke dienst op die aan de slag moet gaan met de planning en de opvolging van het onderhoud van onze wegen. Dit moet toelaten om ook proactief aan de slag te gaan.
- De heraanleg van wegen en voetpaden wordt verdergezet, met ook hier aandacht voor de zwakke weggebruiker en voor de toegankelijkheid van het openbaar domein voor onder meer kinderwagens, rolstoelgebruikers en blinden en slechtzienden. We zetten daarbij in op goede materiaalkeuze en vergroening en ontharding.
- We besteden extra aandacht aan communicatie rondom werken aan het openbaar domein. Via bewonersvergaderingen en infomarkten brengen we mensen op de hoogte van de plannen voor hun buurt en geven we hen de kans om hun ideeën te delen. In de periode voorafgaand en tijdens de werken, informeren we iedereen steeds tijdig van de geplande ingrepen en omleidigen. Daarbij zetten we in op communicatie via de klassieke kanalen, zoals per brief of het gemeentelijk infoblad, maar evenzeer via de sociale media.
- We zorgen ervoor dat handelaars maximaal bereikbaar blijven tijdens werken. Voor voetgangers en fietsers moet er eveneens steeds een veilige doorgang voorzien worden.
- Om situaties van overvloedige regenval en langdurige droogte op te vangen, rollen we een verstandig beleid inzake het beheer van onze oppervlaktewateren verderuit. Dit in goede samenwerking met het provinciebestuur. Waar mogelijk en wenselijk worden er bufferbekkens aangelegd. In de hoogte verstelbare stuwen in grachten kunnen daarnaast ook zorgen voor extra waterinfiltratie. We rekenen hierop ook op de samenwerking met onze landbouwers en geven hen een financieel steuntje in de rug voor ingrepen op hun eigen terreinen.
Actiepunten Groendienst, Begraafplaatsen en Dierenwelzijn
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet een groene en fleurige gemeente zijn. In een groene gemeente kunnen inwoners tot rust komen en zich ontspannen. We blijven daarom investeren in een goed werkende groendienst die zich inzet voor het onderhoud van onze groendomeinen, pleinen, perken en sportvelden. We voorzien hen daartoe van de nodige middelen en modern materiaal.
- We willen werk maken van een duurzame ontharding van het openbaar domein. We vergroenen door te voorzien in gepaste beplanting zoals bloembollen, vaste planten, heesters of bomen waar mogelijk. Waar nodig wordt de keuze van beplanting afgestemd met de buurtbewoners.
- We blijven het straatbeeld in elke deelgemeente opfleuren met bloemkorven met eenjarige planten.
- We laten bewoners die dat wensen participeren in het onderhoud van het openbaar domein. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan groenperkadoptie en geveltuintjes. We stimuleren ook het ontharden van privédomein via acties zoals bijvoorbeeld ‘tegelwippen’.
- Bij de (her)aanleg van verkavelingen moet er voldoende aandacht zijn voor groenvoorzieningen. De inrichting van de wijken moet ‘meegroeien’ met de bevolking van de wijk: zo willen we speeltuigen in wijken met voornamelijk jonge gezinnen en bijvoorbeeld een petanquebaan in wijken met meer medioren en senioren.
- Er moeten meer hagen en bomen komen in onze gemeente. We stimuleren daarom de aanplant van goedgeplaatste hagen en bomen, ook door particulieren. Indien de mogelijkheid zich voordoet, tekenen we daarvoor in op een groepsaankoop. Bebossing wordt een belangrijke prioriteit voor de komende legislatuur. We gaan daarbij onder meer aan de slag met de uitbreiding van het Parkgebied Cortewalle en willen Cortewalle, Hof ter Welle en Hof ter Saksen met elkaar verbinden tot één groen lint. Ook in Kruibeke en Zwijndrecht zetten we verder in op bebossing. De bevriezing van een aantal woonuitbreidingsgebieden biedt eveneens opportuniteiten in het kader van bebossing.
- Bossen moeten een ‘multifunctionele’ invulling krijgen. Ze zijn er om te ontspannen, spelen en wandelen. Waar mogelijk gaan we aan de slag met de aanplanting van speelbossen, zoals bijvoorbeeld al gebeurt in de Ropstraat in Haasdonk.
- Begraafplaatsen moeten in elke deelgemeente een plek voor stilte en herdenking blijven. We gaan daarom door met het goed onderhouden van onze verschillende begraafplaatsen. Ook daar zetten we verder in op vergroening, door bijvoorbeeld kiezelpaden te vervangen door klavergazon, en bekijken we waar we een aantal hoge bomen kunnen aanplanten die kunnen zorgen voor rust en beslotenheid. Voorts leggen we waar mogelijk sterrenweides aanop de begraafplaatsen.
- Funerair erfgoed moet beschermd worden. Verlaten graven met een erfgoedwaarde worden overgenomen door de gemeente of worden ter adoptie aangeboden.
- We onderzoeken of uitstrooiing in de Schelde mogelijk is, zoals dat bijvoorbeeld al kan aan het Nieuwe Zuid in Antwerpen.
- Inzake dierenwelzijn wordt ingezet op een goed onderhoud van de bestaande hondenweiden en -loopzones. In de deelgemeenten waar er nog geen hondenweide of -loopzone is, willen we bekijken of en waar er één gerealiseerd zou kunnen worden. Daarnaast blijven we inzetten op het vangen en steriliseren van zwerfkatten en werken we als gemeente bij evenementen met diervriendelijk geluidsarm vuurwerk.
SAMEN STERK VOOR RUIMTE, DUURZAAMHEID EN KLIMAAT
Beleidsvisie
Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht bestaat uit 13 deelgemeenten die elk een herkenbare eigen identiteit en levendige gemeenschappen hebben. Dit willen we zo houden. Door de fusie worden we groter om kleiner te (kunnen) blijven. We willen onze mooie dorpen behouden en verder versterken.
De open ruimte op het grondgebied van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht is – mede gelet op de impact van Waaslandhaven en bijhorende activiteit en mobiliteit – schaars. Daarom willen we deze open ruimte zo maximaal mogelijk behouden.
Onze jongeren moeten een woning kunnen vinden in de eigen gemeente. Het is dus van belang dat er een aanbod is van voldoende betaalbare en kwaliteitsvolle woningen. Voor singles én koppels, voor jonge gezinnen én senioren, voor tweeverdieners én voor alleenstaande ouders… Grootste uitdaging in de link tussen ruimtelijk- en woonbeleid vormt de afweging tussen ruimte voor kwaliteitsvol wonen en betaalbaarheid. Afdoende bijkomend aanbod van woningen vormt de beste garantie om de prijzen betaalbaar te houden. Omwille van het feit dat we ook oog moeten hebben voor het ruimtebeslag en de nood aan open ruimte, komt ook het beleid rond meergezinswoningen, ofwel appartementen in beeld. Omdat heldere afspraken goede vrienden maken, zorgen we voor een definitieve afbakening van zones waar meergezinswoningen kunnen komen en dit voor alle 13 deelgemeenten. Tegelijk bepalen we hoe hoog en onder welke voorwaarden er kan gebouwd worden. Dit in de eerste plaats met respect voor de omgeving en omwonenden.
Onze gemeente tekende in op het Vlaamse Lokaal Energie- en Klimaatpact. De komende jaren moeten we de inspanningen verderzetten om de doelstellingen tegen 2030 te behalen. Dit doen we allemaal samen: gemeente, burgers, bedrijven en verenigingen. Daarom stimuleren we energiezuinig renoveren en fosielvrije (deel)mobiliteit, verduurzamen we ons eigen gemeentelijk patrimonium en zetten we de inspanningen verder om het openbaar domein te ontharden en groener in te richten.
Onze gemeente is een trotse land- en tuinbouwgemeente. In Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht behoudt de boer ruimte om te kunnen boeren. We ondersteunen land- en tuinbouwers dan ook graag bij de aanvraag van vergunningen en stimuleren initiatieven die de korte keten in de kijker zetten.
Actiepunten Ruimtegebruik
- We willen onze sterke dorpen behouden en vooral verder versterken. Onze focus ligt op het beschermen van de open ruimte. In Beveren werd de afgelopen jaren hierom reeds meer dan 40 ha. woonuitbreidingsgebied bevroren. Dit beleid willen we bestendigen en doortrekken naar onze nieuwe gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. We bekijken de mogelijkheden om de bevroren woonuitbreidingsgebieden deels in te zetten voor bebossing.
- We zorgen voor de definitieve afbakening van de zones waar meergezinswoningen kunnen komen. Dit voor alle 13 deelgemeenten. Tegelijk bepalen we hoe hoog en onder welke voorwaarden er kan gebouwd worden. Bij de opmaak van dit plan zal onder andere rekening gehouden worden met de huidige aanwezigheid van appartementsgebouwen en de mobiscore, ofwel zones waar mobiliteitsknooppunten nabij zijn (bv: buurten rond de treinstations). In de kleinere deelgemeenten ligt het vraagstuk met betrekking tot meergezinswoningen extra gevoelig. Daar houden we in de afbakening dan ook rekening mee.
- Iedere inwoner moet op wandelafstand toegang hebben tot een park. Daarom ontwikkelen we een parkenplan voor alle deelgemeenten. Daarnaast creëren we speelweefselplannen met voldoende toegankelijke speeltuigen dichtbij huis. Veiligheid en groen staan centraal bij de inrichting van onze openbare ruimtes.
Actiepunten Woonbeleid en Leefbaarheid
- Leegstand moet actief bestreden worden. Dit toen we door een leegstandstaks die progressief in de tijd is. Op die manier gaan we verloedering van wijken en buurten tegen, terwijl we tegelijkertijd het woningaanbod een duwtje in de rug geven.
- We stimuleren het wonen boven winkels in de winkelkernen en het ombouwen van kleine handelspanden buiten het kernwinkelgebied naar woningen. Op deze manier is er ook sociale controle binnen de winkelkernen.
- Generatiewonen, zoals kangoeroewoningen, wordt gestimuleerd zodat inwoners langer thuis kunnen blijven wonen.
- Om ervoor te zorgen dat jonge gezinnen in de eigen gemeente een eigen woning kunnen verwerven, moet de gemeente bescheiden bouwkavels aan kostende prijs blijven aanbieden. Toekenning van deze kavels gebeurt op basis van een reglement met duidelijk afgelijnde objectieve criteria.
- Wanneer de Woonmaatschappij nieuwe sociale woningen realiseert, gebeurt dit bij voorkeur via kleinschalige of gemengde projecten over het ganse grondgebied. Op die manier voorkomen we segregatie en zorgen we voor een goede sociale mix.
- We moedigen particuliere eigenaars aan om hun woning sociaal te verhuren via de woonmaatschappij. De verhuurder krijgt in ruil een zekere huuropbrengst, wordt ontzorgd en kan bij renovatie gebruik maken van de maximale Mijn Verbouwpremie.
- Het behoud van Doel is wat ons betreft nu definitief. We verwachten van de Vlaamse regering snel duidelijkheid over de richting die zij, overeenkomstig het Ommelandverbond, met Doel willen uitgaan en vragen om daar dan ook de noodzakelijke financiële middelen tegenover te stellen. De gemeente Beveren verplaatste intussen reeds het Brits Oorlogsmonument. We zullen in de toekomst, indien noodzakelijk, in Doel ook opnieuw een vorm van basisdienstverlening voorzien.
Actiepunten Duurzaamheid, Klimaat en Energie
- Onze gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht hebben alle 3 ingetekend op het Vlaamse Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0. Dat engagement zetten we verder en we streven ernaar om de vooropgestelde doelstellingen tegen 2030 behalen, samen met onze burgers, verenigingen en bedrijven.
- Een specifiek daartoe voorzien premie- en subsidiereglement moet klimaatvriendelijke en energiebesparende renovaties stimuleren. Zo zorgen we ervoor dat ook particulieren hun steentje bijdragen aan het halen van de vooropgestelde klimaatdoelstellingen. De gemeente zou ook groepsaankopen voor bijvoorbeeld zonnepanelen, elektrische toestellen, etc. kunnen stimuleren.
- Verenigingen van mede-eigenaars krijgen bij het plannen van renovaties te maken met specifieke problemen waarmee de doorsnee huiseigenaar niet geconfronteerd wordt. We willen VME’s dan ook extra ondersteunen bij hun renovatieplannen en werken daartoe samen met partners als het Energiehuis en Woonwijzer Waasland.
- Wanneer een volledige wijk de handen in elkaar wil slaan voor een renovatie van hun woningen, dan stimuleren we hen daarin. We voorzien vanuit de gemeente de passende begeleiding bij deze wijkrenovaties.
- De gemeente moet het goede voorbeeld geven. Bij het beheer van het gemeentelijk patrimonium moet er extra aandacht besteed worden aan energiebesparing en klimaatvriendelijkheid. Daarom brengen we pijnpunten binnen het eigen patrimoium in kaart en voorzien we een plan van aanpak om deze weg te werken. We gaan ook verder met het verLEDden van alle openbare verlichting.
- Water is het nieuwe goud. De komende jaren gaan we verder met het ontharden van onze gemeente. We stimuleren ook particulieren om hun schouders hier mee onder te zetten (bijvoorbeeld via de ‘tegelwipactie’). Wanneer straten gerenoveerd of heraangelegd worden, wordt bekeken of er voorzien kan en moet worden in collectieve wateropvang via wadi’s.
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moet een kampioen zijn in netheid, hergebruik en recyclage. Netheid begint bij ieders eigen verantwoordelijkheid: zowel aan de eigen voordeur als wanneer men zich op het openbaar domein begeeft. Zwerfvuil krijgt in onze gemeente geen kans. We gaan verder met het actief bestrijden van zwerfvuil en zetten daar mobiele camera’s voor in.
Actiepunten Landbouw
- We geven onze landbouwers een stem in het gemeentelijk beleid door een adviesraad voor Landbouwbeleid in te richten.
- Landbouwgrond die nog in eigendom is van de gemeente en het OCMW behouden we maximaal voor land- of tuinbouwgebruik door (lokale) land- en tuinbouwers.
- In onze gemeente is en blijft er ruimte voor onze land- en tuinbouw. De principes van de omzendbrief inzake herbevestigd agrarisch gebied respecteren we. Bij de ontwikkeling van natuurbeheerplannen type 4 (incl. globale kaders) wordt de potentiële uitdeining naar agrarisch gebied maximaal afgewend. Er wordt ook in een individuele bekendmaking voorzien voor eigenaars en gebruikers die aan een nieuwe ontwikkelingen van natuurgebied zouden palen.
- Landbouwers worden vanuit de gemeente maximaal ondersteund in functie van het voorbereiden van eventuele vergunningsaanvragen.
- We hebben oog voor de verbreding van de inkomstenmodellen van landbouwbedrijven: lokale verkoopinitatieven (korte keten) door landbouwers ondersteunen we.
EIGENHEID BEWAREN DOOR VOLKS TE BESTUREN
Beste inwoner,
De gemeentefusie maakt dat er historische verkiezingen voor de deur staan en dat er de komende jaren belangrijke keuzes gemaakt zullen moeten worden over de richting die de gemeente moet uitgaan. Die keuzes vragen om een daadkrachtig bestuur met visie en ervaring.
‘Wij, Samen Sterk’ staat dan ook resoluut voor een daadkrachtig en volks bestuur. Wij willen aan politiek doen dicht bij de mensen. Voor ons staat elke inwoner centraal. Dat vertaalt zich soms in kleine dingen. Denk bijvoorbeeld aan het vieren van onze jubilarissen. Wij vinden dat de burgemeester of een schepen tijd moet vrijmaken om elk koppel persoonlijk in de bloemetjes te zetten. Volks besturen vertaalt zich daarnaast ook in het ondersteunen van initiatieven die van onderuit groeien en die mensen bij elkaar brengen. Onze verenigingen, feest- en wijkcomités zijn voor ons een vaste partner die we maar al te graag op alle mogelijke manieren willen ondersteunen.
U zal bij het lezen van deze tekst gemerkt hebben dat wij ons onderscheiden van anderen door in te zetten op nabijheid en eigenheid. Dat is de rode draad doorheen elk hoofdstuk van ons programma. Of het nu gaat om jongeren of senioren, of men nu in Burcht of in Rupelmonde woont, men moet kunnen rekenen op een basisdienstverlening onder de eigen kerktoren. Zo zorgen wij ervoor dat elk van de 13 deelgemeenten zijn eigen ‘smoel’ kan behouden.
Volks en vastberaden gaan wij aan de slag. Samen maken wij ons sterk voor u, onze inwoner. Daar kan u op rekenen.
Warme groet,
Team ‘Wij, Samen Sterk’
Marc, Anke, Kris, Victor, Katrien, Laura, Xander, Lien, Koen, Jeroen, Stefanie, Céline, Dora, Pieter-Jan, Ena, Thomas, Isolde, Annick, Martine, Kristine, Debbie, Leen, Kurt, Thisia, Hilde, Liesbeth, Wando, Theo, Hilde, Louis, Tom, Luc, Bert, Erna, Anke, Hendrik, Kitty, Kris, Dries, David, Bruno, Ann en Filip